Ondersteuning

‚ÄčPassend onderwijs is onderwijs dat ‘past’ bij de leerling. Anders gezegd: het is goed onderwijs dat aansluit bij de onderwijsbehoefte van elke leerling. Voordat een leerling naar school gaat, moet dus worden vastgesteld wat zijn of haar onderwijsbehoefte is. Hetzelfde geldt voor alle zittende leerlingen. Op basis van deze behoefte stelt de school een passend onderwijsaanbod vast. In verreweg de meeste gevallen zal dat het gewone onderwijs zijn, zoals dat nu wordt gegeven in de scholen. Maar een kleine groep leerlingen heeft daarbij extra ondersteuning nodig.  Soms kan de school deze ondersteuning zelf bieden.  Wanneer dit niet het geval is, dan is de school verplicht om binnen het swv te kijken waar die ondersteuning wel geboden wordt.  Deze nieuwe werkwijze heet zorgplicht. De zorgplicht waarborgt dat iedere leerling daadwerkelijk een goede onderwijsplek krijgt. Scholen en besturen zijn hiervoor verantwoordelijk. Op deze wijze wordt  voorkomen dat ouders eindeloos moeten ‘shoppen’ om een geschikte school voor hun kind te vinden, met het gevaar dat kinderen thuis komen te zitten. De zorgplicht zorgt ervoor dat er voor alle kinderen een onderwijsplek wordt gevonden en niet tussen wal en schip terecht komen.

  • Basis ondersteuning

    Basisondersteuning is het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de ondersteuningsstructuur van de school planmatig en op een overeengekomen kwaliteitsniveau worden uitgevoerd. Basisondersteuning betreft dus de ondersteuning die alle scholen binnen ons swv bieden en die beschreven staat in het ondersteuningsplan.

    Voor de domeinen onderwijs, ondersteuning, beleid, organisatie en resultaten zijn standaarden, indicatoren en aandachtsgebieden geformuleerd die onderdeel zijn van de basisondersteuning (zie figuur 3). 

    Domein

    Standaard

    Indicator

    Onderwijs

    Pedagogischklimaat

    De leraren zorgen voor een veilig en ondersteunend klimaat in de school

    De school voert een actief veiligheidsbeleid

    Afstemming

    De leraren stemmen de leerstof en de materialen af op de verschillen tussen leerlingen

    De leraren stemmen de onderwijstijd af op verschillen tussen leerlingen

    De leraren stemmen instructie en verwerking af op de verschillen tussen de leerlingen

    De leraren werken met doorgaande leerlijnen.

    OGW

    De school heeft ambitieuze normen voor te bereiken resultaten

    De school gebruikt een samenhangend leerlingvolgsysteem

    De school analyseert systematisch de resultaten van haar leerlingen

    De leraren geven effectieve instructie

    HGW

    De leraren gaan in gesprek met leerlingen waarbij dat nodig is de mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften na

    De leraren signaleren op basis van gegevens vroegtijdig welke leerlingen ondersteuning nodig hebben

    De leraren stellen op basis van alle gegevens groepsplannen op

    De leraren voeren de groepsplannen systematisch uit

    Groepsplannen worden aangepast op basis van de toetsgegevens, observaties en evaluaties

    Deskundig-heid

    Leraren zijn pedagogisch competent in het realiseren van passend onderwijs

    Leraren zijn didactisch competent in het realiseren van passend onderwijs

    Leraren zijn organisatorisch competent in het realiseren van passend onderwijs

    Leraren zijn begeleidingscompetent in het realiseren van passend onderwijs

    De leraren werken continu aan het vergroten van deskundigheid

    Ondersteuning

    Preventie en curatie

    De school voert een dyslexiebeleid

    De school voert een dyscalculiebeleid

    De school voert een beleid op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling

    De school voert een beleid op het gebied van het omgaan met gedragsproblemen

    De school voert beleid op het gebied van meer- en minderbegaafde leerlingen

    De school heeft protocollen en procedures voor medische handelingen

    Overdracht

    De school organiseert structureel de overdracht van voorschoolse voorzieningen naar de eigen school

    De school organiseert structureel de overdracht van de vorige school naar de eigen school

    De school organiseert structureel de overdracht binnen de school tussen de leerjaren

    De school draagt bij aan de overdracht van de eigen school naar een volgende school

    Ouders

    De school gebruikt de ervaringsdeskundigheid van ouders

    De school informeert ouders over de ontwikkeling van hun kind

    De school betrekt ouders bij het opstellen en evalueren van het OPP voor hun kind

    De school betrekt ouders bij de overdracht

    Beleid

    Beleid

    ondersteun.

    De school heeft een duidelijke visie op de ondersteuning van leerlingen (leerlingenzorg)

    De interne ondersteuningsprocedures zijn vastgelegd

    De school zet ondersteuningsmiddelen gericht in

    Evaluatie ondersteun.

    De school evalueert jaarlijks het beleid ter ondersteuning van leerlingen (leerlingenzorg)

    De school werkt aan het verbeteren van de basisondersteuning in de groepen

    De  school gaat jaarlijks na of de ondersteuningsmiddelen goed zijn ingezet

    Organisatie

    Organisatie ondersteun.

    De interne begeleiding is goed toegerust

    De school heeft de taken op het gebied van ondersteuning duidelijk belegd

    De ondersteuning in de school is goed georganiseerd in de praktijk

    Ondersteu-ningsteams

    De taken van het ondersteuningsteam zijn duidelijk

    Het ondersteuningsteam bereidt de verwijzing naar een andere school voor

    Het ondersteuningsteam organiseert snelle ondersteuning in de school

    De school informeert ouders over de ondersteuningsmogelijkheden

    Resultaten

    Resultaten

    De school bereikt jaarlijks resultaten die op of boven het niveau liggen dat mag worden verwacht

    De school formuleert ambitieuze doelen in de OPP-en en bereikt deze doelen ook

    De school verantwoordt de bereikte resultaten

    Lees meer
  • Extra ondersteuning

    Extra ondersteuning wordt tijdelijk, aanvullend of permanent gegeven in de scholen SBO Sam en SO de Isselborgh (cluster 4) en SO Mariëndael (cluster 3), al dan niet in combinatie met onderwijs in de basisscholen. Het SWV is verantwoordelijk voor het bieden van een dekkend netwerk van extra ondersteuning.

    Extra ondersteuning kan slechts worden geboden na het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) van het OZL.

    Lees meer