De organisatie

Het samenwerkingsverband (swv) werkt met een kleine, efficiënte en flexibele organisatie.

In 2022 is een wijziging in de governance structuur van het swv doorgevoerd door o.a. een statutenwijziging) waar bij de rollen van bestuur, intern toezicht, eigenaarschap en medezeggenschap ten opzichte van de oude structuur (een toezichthoudend bestuur met een directeur) beter en onderscheidend van elkaar zijn ingevuld. De rechtsvorm is de stichting gebleven.

Het bestuur van het swv is in handen van de directeur-bestuurder die het dagelijks bestuur voert over het samenwerkingsverband en verantwoordelijk is voor:

  • Het tot stand komen, en (het bewaken van) de uitvoering van het OP.
  • Het voorbereiden, ontwikkelen en uitvoeren van het strategisch beleid van het swv.
  • Het management van het swv door leiding te geven aan het stafbureau en door het ‘aansturen’ van het administratiekantoor en externe opdrachtnemers.
  • Het vertegenwoordigen van het swv naar relevante partijen, zoals de overheid, gemeenten, inspectie, besturen, OPR en regionale partners.
  • Het (laten) verzorgen van de communicatie van het swv intern en extern.
  • De verantwoording van het beleid intern en extern.

Het intern toezicht is niet meer in handen van de deelnemende schoolbesturen maar van een onafhankelijke Raad van Toezicht (RvT). De leden van de RvT zijn geworven op basis van een vastgesteld profiel en publiek geworven van buiten de kring van de schoolbesturen. De RvT is belast met:

  • Toezicht op de uitoefening van de wettelijke taak/maatschappelijke opdracht van het swv;
  • Toezicht op het waarmaken van de visie en strategie van het swv;
  • Uitoefenen van de klankbordfunctie voor de directeur-bestuurder;
  • Vervullen van de werkgeversfunctie van de directeur-bestuurder.

De RvT oefent zijn taken uit op basis van een toezichtkader en toezichtvisie waarin is neergelegd wat de focus van het intern toezicht is en welke criteria de raad van toezicht hierbij hanteert. Afstemming hierover heeft met de Deelnemersraad plaatsgevonden. De RvT stelt zich op de hoogte van het wel en wee van het swv door middel van periodiek overleg met de directeur-bestuurder maar ook door werkbezoeken, overleg met de OPR en het als waarnemer (middels een vertegenwoordiging) bijwonen van de overleggen van de Deelnemersraad.

Het eigenaarschap wordt uitgeoefend door de deelnemende schoolbesturen in de Deelnemersraad. Alle deelnemende schoolbesturen zijn via hun bestuurders vertegenwoordigd in de Deelnemersraad. De Deelnemersraad is het beleidsorgaan van het swv, waar de directeur-bestuurder overeenstemming met de deelnemende schoolbesturen dient te bereiken over het te voeren beleid. De Deelnemersraad is belast met:

  • Instemming van de begroting
  • Instemming van het Ondersteuningsplan
  • Instemming met wijzigingen in het te voeren beleid.

In de Deelnemersraad opereren de schoolbesturen als bevoegde gezagsorganen van de aangesloten scholen, zijn aanspreekbaar op hun collectieve verantwoordelijkheid als deelnemers aan het swv en uitvoerders van passend onderwijs en het beleid van het swv op hun scholen. In de Deelnemersraad is een samenwerkings- en aanspreekcultuur en verantwoorden de schoolbesturen de resultaten van hun inspanningen op de scholen aan elkaar en aan de directeur-bestuurder.

De medezeggenschap krijgt gestalte door middel van de Ondersteuningsplanraad (OPR) waar vertegenwoordigers van ouders en personeel van de aangesloten scholen inspraak hebben op het beleid van het swv. De OPR is belast met:

  • Instemming met het Ondersteuningsplan;
  • Advies over profielen interne toezichthouders;
  • Advies over profiel directeur-bestuurder en benoeming directeur-bestuurder.

De OPR is het platform waarmee de directeur-bestuurder periodiek overleg voert over de uitvoering van passend onderwijs waarbij de OPR vanuit het perspectief van ouders en leerkrachten fungeert als sparringpartner. De MR-P heeft advies- en instemmingsrechten ten aanzien van het personeelsbeleid van het swv.

De directeur-bestuurder wordt ondersteund door een stafbureau met het secretariaat en een gz-psycholoog. Het secretariaat draagt zorg voor de dagelijkse communicatie binnen het swv en met partners. De gz-psycholoog zit het onderwijszorgloket (OZL) voor, coördineert de toelaatbaarheidsverklaringen en de adviezen aan scholen, adviseert de directeur en voert overleg met partners.